Пређи на главни садржај

Кортасаров пут до Неба


Школице- Хулио Кортасар
„А шта ако нешто испомешамо, ако вам нешто побркамо? У првом тому су биле неке страшне компликације, он и ја смо сатима расправљали да нису можда погрешили приликом штампања текстова.
Не мари. Моја књига може да се прочита како коме одговара. Liber fulguralis, мантички листови, ето тако. Највише што чиним јесте да ствари сређујем онако како бих и сам волео поново да их читам. У најгорем случају ако и погрешите, може да испадне савршено.“
Школице, та безбрижна дечја игра, на једној страни земља, на другој страни небо. И књига, Кортасарова, попут игре без краја са скоковитим читањем пуним повратака и нових тражења. Мит, религија и симбол. Симболи као знаци носе неку поруку и воде попут мапе до ризнице знања. Налазе се свуда око нас затворени или отворени траже шифрарник за њихово откривање кроз детективску игру без коначних решења. А Кортасар воли да се игра и тражи у читаоцу активног партнера за ту игру, тражи читаоца сарадника, позива га да доврши мисао и заокружи решење. Мапа мисли служи као раскрсница, и то она велика попут петље, симболи су свуда око вас, ви можете ићи право не осврћући се на њих, можете пратити Кортасарове трагове попут Ивице и Марице и у њима тражити разрешење коначне енигме, а можете бити и садиста узети свеску, само својом логиком обилазити раскршћа и бележити симболе које сте пронашли на тим путевима без краја.
Кортасар у школицама ништа није писао, тек онако, да би допунио празна места, направио одређену дигресију, код њега све има своју сврху и свој циљ. Начини тражења, преласци улица, седење и испијање матеа, имена, прелажење мостова или даске која повезује два прозора, па и саме школице. Човек се налази у вечној тежњи да спозна себе у очима других, да пронађе оно друго Ја у другом човеку и другим очима. И ни један пут не нуди коначна решења, јер трагање се наставља заувек као што човек до краја надограђује себе и ствара неке нове базе знања, логичка поимања и моделе односа са другим човеком. Талита је двојник Маге, Травелер је двојник Оливеире, Морели је двојник Кортасара, они граде мостове који представљају везу оне и ове стране ума, светлости и таме, Јин и Јанг, од човека до човека. Мостови су портали, путеви који воде ка паралелним универзумима, они воде себе ка другима и друге ка себи. У ту сврху служи и та даска на прозорима попут пута који води од Париза до Буенос Аиреса, од Маге ка Талити, Оливеире ка Травелеру (чије име упућује на путника, трагача), али та даска, тај пут остаје непређен и човек остаје заувек без друге половине, свог савршенства.
Музика једног Париза, једног времена, разговори и интелектуални сукоби мишљења о џезу, сликарству, филму и књижевности у Клубу, месту окупљања уз чашицу матеа и по неки опијат. Аргентина у души, домовина у мислима, портењоси, тај тужни танго заводи и опчињава, плете својим тактовима мрежу мандале, са тежњом да разбије зидове мандалиног лавиринта како би ушетао у неке друге светове, како би прешао мост прекинутих синапси, завирио с оне стране капака пронашао Рокамадура и сјединио се са плачем можданих таласа изгубљене Маге. Танго је тај који повезује нити прекинутих загрљаја, он даје смисао потрази од моста до моста, од кафане до кафане, од човека до човека, иако тај пут потраге за собом носи проклетство губљења других људи и вечном трагању и привиђењу за њима и за самим собом. У неком другом оку, неком другом осмеху у неком другом прекинутом загрљају.
На неки начин њих двоје су приступили нечему другом, у том нечему где се може носити сиво а бити ружичаст, где она може да се задави у реци да би се једне ноћи у Буенос Аиресу изненада појавила и у школицама поновила саму слику онога што су управо досегли, последњи подеок, средиште мандале, стрмоглави Игдрасил којим се излази на отворену обалу, на пространство без краја, на онај свет испод капака који посувраћене очи окренуте према унутра препознају и прате.
Човек треба да тежи савршенству, он треба да тражи измирење оне светле и тамне стране личности, а за тако нешто мора отворити своје мисли, мора научити да се игра да би стигао до Неба, човековог апсолутног знања. А шта је Небо него последњи подеок школица? Да бисмо играли школице треба нам креда да их нацртамо на некој стази, добро изабрани каменчић, балансиран шут и весело срце. До Неба се стиже тешко и увек нешто фали. У детињству вештина у старости детињство и игра. Та слобода детињства у старости ће остати заувек недокучива, а жељена. Од земље до неба, од детињства до сазнања, од игре до мудрости, од слободе до патње. А можда је било других путева, других решења, тежих али смисленијих, лакших али неостваривих, бољи путеви, лошији путеви, један је сигурно водио ка небу.
Горе је Небо, доле је Земља, веома је тешко стићи камичком у Небо, скоро увек се погрешно израчуна па камен изађе из цртежа. Мало- по мало, међутим, стиче се потребна вештина у прескакању разних подеока па се једног дана научи како да се изађе из Земље и да се камичак успење до Неба, да би се ушло у Небо, невоља је у томе што баш тада, када готово нико други није научио да доведе камичак до Неба, детињству изненада долази крај и човек запада у романе, у неподношљиву тескобу, у спекулисање о другом Небу до којег такође треба научити како да се стигне. И због тога што је изашао из детињства човек заборавља да су му за стизање у Небо потребни, као опрема, један камичак и врх ципеле.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Лирска проза Јунгове ученице

Олга Токарчук Увек се радо сетим те, мојим родитељима, вољене серије Грлом у јагоде и оне чувене реченице „Те 19... године...“, коју су многи позајмљивали у својим емисијама или забавним текстовима. Дакле „Те 2013. године...“ збиле су се бројне згоде и незгоде, а почасни гост на сајму књига у Београду била је Пољска. Сматрам себе пацифистом, не осуђујем ничије поступке, али народ по својој еманципованости гледам по томе да ли у свом поносном јату имају неког битног књижевника или научника. Марија Кири, Сјенкијевич, Лем, Сингер, предивна Вислава, у неку руку и Грас, али и лично пријатељство са пар дивних људи пољског порекла спокојно су ми пружали догматску стварност о космополитском и пажње вредном народу. А онда се из сајамског истраживања у књижевном свету јавила једна дивна пољска књижевница која ми је натерала блажени осмех на лице док ишчитавам њене писане мисли. Недуго потом Нобел за књижевност, заслужено, без мрље на и једној страници њених књига, без и једне речи побуне, без би...

Жудња за Ротом

Филип Рот... ...амерички писац јеврејског порекла који никога не оставља равнодушним. Неки га обожавамо и дивимо се свакој његовој реченици у свакој новој књизи за којом трагамо, смејемо се догодовштинама његових књижевних јунака, тугујемо у тренуцима када описује њихове кризе, депресивне боравке у четири зида и промишљамо са сваком оштром критиком савременог друштва и малог човека, док неки не могу да поднесу његове излете у еротику којима нас лепршаво заводи попут пана док нас води у најскривеније кутке свог умног лавиринта где се крију опомене, истина и често бол. За књигу Америчка пасторала добио је пулицерову награду, али то није једина квалитетна књига у његовом опусу. Од осталих књига издвајају се: Професор жудње, Сабатов театар, Људска мрља, Удала сам се за комунисту, Умирућа животиња, Огорчење, Портнојев синдром, Завера против Америке. Фантастичан писац, фантастично заводљиве реченице и оштрог језика један од оних које ми је даривао кутак. Књиге ћу писати по жудњи за њима...

Милорад Павић ловац на снове

... по сопственом признању, до објављивања Хазарског речника, био је најнечитанији писац у својој земљи, а након тога најчитанији. Узалудно помињање Божјег имена је неумесно, али Павићев опус као да произилази из нечега што је Платон назвао мимезисом, идејом која је кроз снове божанским путевима прешла са творца на уметника. Јер његове књиге су пуне магије, нонсенса, астрологије, снова, чудеса, љубави, лепих и смешних речи, чудних јела и још чуднијих имена, раскошних грађевина и фантастичних идеја. Ловци на снове сигурно су спавали у његовој близини, а задатак им је био да стално изнова хране идејама тог поткивача звезданих коња, сликара тарот карата, понуђача уникатних крајева, складатеља укрштеница, сакупљача речника, астролога са очима које гледају с ове и оне стране. Сматрао је читаоца активним сарадником у процесу настанка и живота књиге и желео је да што мање смета нудећи нашем сензибилитету начине читања и жељене крајеве, остављао нам је празне линије да књигу наставимо у вид...