Пређи на главни садржај

Да ли андроиди сањају електричне овце- Филип К. Дик

Питање, које сваки прави љубитељ књижевности никада не поставља је да ли је боља књига или филм, нећу поставити ни у овом случају, али ћу се осврнути око питања да ли је филм бацио ново светло на ову књигу и учинио је бар за дебелу нијансу популарнијом, траженијом и култнијом. Познати филм Ридли Скота „Блејд Ранер“ из 82. године са Харисон Фордом и предобрим Рутгер Хауером представља достојну екранизацију књиге и представља у својој грани уметности такође култно остварење, које је добило сјајан наставак пре пар година у виду Блеј Ранер 2049 са Рајан Гослингом и опет Харисон Фордом. Иако филмови прихватају основну причу као и неколико других елемената они не представљају верну адаптацију књиге. Књига је послужила као одливак за изглед дистопијске будућности у филму и иако деле заједничке корене у суштини представљају различита бића у различитим медијима.
Фантастични писац многобројних СФ књига није се служио ни у овом делу футуристичким технологијама, незамисливим бићима и другим чудесима, већ је користио матрицу по којој права СФ дела имају корене у стварности, реалном свету и технологији која је пријемчива обичном човеку.
Сурово предвиђање судбине човека и људске цивилизације аутор је сместио у блиску нам 2021. годину. Многобројни ратови истрошили су природне ресурсе, а један малени нуклеарни рат је Земљу учинио нуклеарним отпадом. Сви људи који су у могућности отишли су као колонизатори на Марс, а хуманоидни андроиди служе како би боравак људима учинили могућим. Они обављају пољске и кућне послове и у време доколице, због своје савршене конструкције, представљају друштво за човека. На први поглед андроиди су исти као људи, али одсуство емпатије и емоције представља за њих непремостиву препреку. На земљи су остали они који су морали, али и они који нису успели да пређу ниво нормалности већ су услед „пилећег мозга“ и посебности остали да се гуше у нуклеарној прашини и одсуству живих бића. Андроиди повремено беже на земљу, а задатак нашег јунака, ловца на уцене Рик Декарта је да их уклања, елиминише или једноставно речено убије. Морална дилема да ли су то људи или само машине временом ломи ловце на уцене и да ли они повлачењем ороза обављају своју законску дужност или постају обичне убице. У одсуству животиња људи гаје електричне животиње, верне копије некада на Земљи присутних живих бића, зову ветеринаре за такве животиње, а убијају андроиде са људским особинама и људским лицима. Присуство моралних дилема захтева и питање код кога је уствари присутно одсуство емпатије и емоције (???), да ли код андроида који у опери пева Дон Ђованија или код Декарта који му хладнокрвно, након опчињујуће представе, разнесе главу.

„Сањају ли андроиди, запитао се Рик. Евидентно је да сањају: зато повремено убијају своје послодавце и побегну овамо. У бољи живот, без служења. Као Луба Луфт; певаш Дон Ђованија и Фигара уместо да диринчиш по њивама посутим камењем.“

Живот је у тој забити од Земље најзад цењен и то живот сваког живог створа, кога нико више не може да нађе, чини богатством вредним достојанства и дивљења у ближој и даљој околини. Паук, жаба, коза, овца или пас представљају прави извор богатства и угледа на тој новој планети на којој је живот немогућ, на којој нема пашњака, на којој нема сунца и на којој лете само остаци нуклеарне прашине. Због себе, због своје жене, угледа и емпатије вреди убити све андроиде, купити електричну овцу или једину преосталу живу козу и лебдети изнад онога што је од Земље остало, јер пашњака више нема, природе више нема, смеће нас гуши док свет претвара у гигантску депонију док се људи за утеху обрађају емпатијској кутији са очима заслепљеним владајућим мерцеризмом.

„Од вас ћу захтевати да радите погрешне ствари ма где били. То је основни принцип живота- да се од вас тражи да нарушите свој сопствени идентитет. Кад- тад, свако биће које живи то мора да учини. То је коначан данак, пораз стварања; то је клетва на делу, клетва која се храни животом. Животом свуда у свемиру.“

Коментари

Популарни постови са овог блога

Лирска проза Јунгове ученице

Олга Токарчук Увек се радо сетим те, мојим родитељима, вољене серије Грлом у јагоде и оне чувене реченице „Те 19... године...“, коју су многи позајмљивали у својим емисијама или забавним текстовима. Дакле „Те 2013. године...“ збиле су се бројне згоде и незгоде, а почасни гост на сајму књига у Београду била је Пољска. Сматрам себе пацифистом, не осуђујем ничије поступке, али народ по својој еманципованости гледам по томе да ли у свом поносном јату имају неког битног књижевника или научника. Марија Кири, Сјенкијевич, Лем, Сингер, предивна Вислава, у неку руку и Грас, али и лично пријатељство са пар дивних људи пољског порекла спокојно су ми пружали догматску стварност о космополитском и пажње вредном народу. А онда се из сајамског истраживања у књижевном свету јавила једна дивна пољска књижевница која ми је натерала блажени осмех на лице док ишчитавам њене писане мисли. Недуго потом Нобел за књижевност, заслужено, без мрље на и једној страници њених књига, без и једне речи побуне, без би...

Жудња за Ротом

Филип Рот... ...амерички писац јеврејског порекла који никога не оставља равнодушним. Неки га обожавамо и дивимо се свакој његовој реченици у свакој новој књизи за којом трагамо, смејемо се догодовштинама његових књижевних јунака, тугујемо у тренуцима када описује њихове кризе, депресивне боравке у четири зида и промишљамо са сваком оштром критиком савременог друштва и малог човека, док неки не могу да поднесу његове излете у еротику којима нас лепршаво заводи попут пана док нас води у најскривеније кутке свог умног лавиринта где се крију опомене, истина и често бол. За књигу Америчка пасторала добио је пулицерову награду, али то није једина квалитетна књига у његовом опусу. Од осталих књига издвајају се: Професор жудње, Сабатов театар, Људска мрља, Удала сам се за комунисту, Умирућа животиња, Огорчење, Портнојев синдром, Завера против Америке. Фантастичан писац, фантастично заводљиве реченице и оштрог језика један од оних које ми је даривао кутак. Књиге ћу писати по жудњи за њима...

Милорад Павић ловац на снове

... по сопственом признању, до објављивања Хазарског речника, био је најнечитанији писац у својој земљи, а након тога најчитанији. Узалудно помињање Божјег имена је неумесно, али Павићев опус као да произилази из нечега што је Платон назвао мимезисом, идејом која је кроз снове божанским путевима прешла са творца на уметника. Јер његове књиге су пуне магије, нонсенса, астрологије, снова, чудеса, љубави, лепих и смешних речи, чудних јела и још чуднијих имена, раскошних грађевина и фантастичних идеја. Ловци на снове сигурно су спавали у његовој близини, а задатак им је био да стално изнова хране идејама тог поткивача звезданих коња, сликара тарот карата, понуђача уникатних крајева, складатеља укрштеница, сакупљача речника, астролога са очима које гледају с ове и оне стране. Сматрао је читаоца активним сарадником у процесу настанка и живота књиге и желео је да што мање смета нудећи нашем сензибилитету начине читања и жељене крајеве, остављао нам је празне линије да књигу наставимо у вид...